Hjemmelavet plankebord

Henover vinteren blev der også tid til et nyt spisebord til lejligheden.

Vi fik indkøbt tre planker af elmetræ (måske ask. Er ikke sikker!) De blev tykkelseshøvlet og savet af i ens længde og to forskellige bredder. Heldigt man har adgang til de rette maskiner…

I garagen har jeg lavet rundinger med en overfræser samt slebet fladerne. Først korn 80 og derefter korn 120.

Efterfølgende fik de Junckers bordpladeolie af flere omgange der blev masseret ind i træet med en grydesvamp (ikke den grove side) og poleret med et gammelt stykke sengetøj (bomuld). Burde nok have slebet endnu en gang med korn 200 eller 400 men det pønser jeg på at gøre inden det skal have olie næste gang.

Benene er fra IKEA. 50,- stykket!! De var 30mm for høje så hvert ben har måtte finde sig i saven.
Midt på plankerne nedenunder har jeg lavet en stump profiljern på tværs som fastholder dem i forhold til hinanden i håbet om at de ikke vil “slå sig” for meget i forskellige retninger.

3 thoughts on “Hjemmelavet plankebord

  1. Hej. Jeg faldt tilfældigvis over dit indlæg, da jeg på google søgte på hjemmelavet plankebord. Jeg vil selv gerne i færd med det, og dette bord er jo skønt! Jeg vil høre dig, hvor du har anskaffet dig tre styks planker? 🙂

    Mvh Nanna

    • Hej Nanna

      Jeg købte dem af en kollega der gør lidt i træ i fritiden…

      Du skal have fat i et savværk elign. hvis du ikke kender nogen der har loftet fuldt af gammelt tømmer.
      Det er svært at få planker lige i de mål man ønsker sit bord (med mindre man bestiller specifikt ved et savværk = dyrt) så de planker du finder bestemmer bordets størrelse,

      Held og lykke med jagten

Skriv et svar

